Blog
Jak zorganizować recepcję w salonie? Praktyczne porady

Zarządzanie Salonem
Recepcja to wizytówka każdego salonu beauty. Dobrze zorganizowana przestrzeń ułatwia obsługę klientów, skraca czas umawiania wizyt i buduje profesjonalny wizerunek. Sprawdź, jak zorganizować recepcję w salonie, aby była funkcjonalna i sprzyjała rozwojowi Twojego biznesu.
Czy recepcja w salonie jest niezbędna? To zależy od charakteru salonu. Część czynności związanych z obsługą klienta można zrobić on-line za pomocą systemu do zarządzania Saloner. Jednak to recepcja, taka z prawdziwego zdarzenia, z ladą, komputerem i uśmiechniętą obsługą, nadal się przydaje. Jak zorganizować recepcję w salonie, by stanowiła wizytówkę lokalu?
Recepcja w salonie – korzyści
Nie wszędzie recepcja jest potrzebna, ale tam, gdzie występuje, znacznie łatwiej o nawiązywanie dobrych relacji pomiędzy pracownikami a klientami. Salon to nie jest (a przynajmniej nie powinien być) lokal, do którego wchodzi się, odbiera usługę i wychodzi bez słowa. To często miejsca, w których zawierane są znajomości, a klienci przychodzą nie tylko po to, by otrzymać zamówioną usługę.
Dobrze urządzona recepcja jest wizytówką salonu. Pozwala od razu zorientować się, jak firma podchodzi do klienta i czy obsługa jest profesjonalna. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że recepcje mają firmy prestiżowe. To spore uproszczenie, ale nie da się ukryć, że to właśnie ten element w dużej mierze wpływa na „pierwsze dobre wrażenie”.
Do korzyści wynikających z recepcji w salonie można zaliczyć między innymi standaryzację obsługi klienta, sprawne zarządzanie rezerwacjami, zmniejszenie kosztów zarządzania, większe zadowolenie klientów i utożsamianie firmy z konkretnymi ludźmi, co przekłada się na przywiązanie do marki.
Recepta idealna na zorganiozowanie recepcji idealnej
Ponieważ głównym zadaniem tego miejsca jest przyjmowanie klientów, recepcja salonu musi znajdować się w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Niekoniecznie tuż przy drzwiach wejściowych, ale nie powinna być zakamuflowana tak, by trzeba było jej poszukiwać z mapą w ręku.

To, czy recepcjaw salonie powinna być zorganizowana jako lada lub biurko, jest wyłącznie kwestią wystroju. Co innego jej forma pod względem organizacji pracy. Musi zapewnić swobodną przestrzeń na postawienie komputera, telefonu, terminalu płatniczego, kasy fiskalnej, dokumentów i materiałów biurowych.
Warto przyjąć założenie, że jeżeli klient stoi, obsługa też stoi, jeżeli klient siedzi, to pracownik również, tak aby cała obsługa odbywała się na „jednym poziomie”. To stwarza wrażenie równości. Ponadto recepcja powinna być urządzona tak, by budzić pozytywne emocje. Przestrzegamy przed przesadną „sterylnością”, która może budzić nieprzyjemne, szpitalne skojarzenia.
Co oprócz lady lub biurka?
Recepcja w salonie nie kończy się na jednym meblu. Stanowisko pracy wyposaż w szafę na dokumenty (zgodną z wymaganiami RODO), kontenery i schowki na organizery i segregatory. Na ladzie muszą znajdować się podręczne przyrządy biurowe, takie jak długopisy, spinacze, kartki, zszywacze czy papeteria firmowa.
Po drugiej stronie lady, tej od strony klienta, powinien znaleźć się wieszak na kurtkę, stojak na parasol, opcjonalnie krzesło lub fotel. Jeżeli spodziewasz się kolejek, warto wydzielić osobne miejsce dla oczekujących. Klienci nigdy nie powinni stać i czekać na to, aż ktoś ich obsłuży. Dlatego zorganizuj jakiś stolik z pufami, krzesłami lub fotelami, gdzie klient w wygodnych warunkach pocze na swoją kolej. Oczekiwanie pomoże umilić przyjemna i niezobowiązująca lektura oraz muzyka z radia internetowego na licencji CC.
Tak zorganizowana recepcja w salonie oraz kącik dla oczekujących z pewnością przełożą się na zadowolenie klientów i zwiększenie zainteresowania ofertą salonu.