Blog
Przygotowanie salonu na kontrolę sanepidu

Zarządzanie Salonem
Kontrola Sanepidu w salonie kosmetycznym to obowiązek, z którym spotka się każdy właściciel gabinetu beauty. Przepisy prawa i wymagania sanitarne mają bowiem jeden cel – zapewnić klientom pełne bezpieczeństwo podczas zabiegów. Taka wizyta w salonie jest nieunikniona, ale nie musi budzić obaw. Jak przygotować salon do kontroli Sanepidu i na co zwrócić szczególną uwagę?
Każdy właściciel salonu wie, że prędzej czy później jego gabinet czeka kontrola sanepidu. Jest dla niego jasne, że musi trzymać się zaleceń prawa i spełniać odpowiednie wymagania sanitarne, ponieważ salon z założenia powinien być miejscem bezpiecznym. Aby to zweryfikować, nadzór nad obiektami takimi jak: salony kosmetyczne, fryzjerskie, odnowy biologicznej, solaria i salony tatuażu prowadzi Państwowa Inspekcja Sanitarna. Natomiast nadzór bieżący i interwencyjny – powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne. Kontrola z Sanepidu w salonie jest nieunikniona, jednak nie ma się czego bać. Podpowiadamy jak się do niej przygotować i na co zwrócić uwagę.
Kontrola Sanepidu w Salonie nie musi być straszna
Nikt nie lubi być sprawdzany, a strach przed różnego rodzaju inspekcjami jest naturalny. Trzeba jednak pamiętać, że kontrola ma przede wszystkim sprawić, by salon był utrzymany w dobrym stanie higieniczno-technicznym i porządkowym, co przekłada się na bezpieczeństwo oraz zadowolenie klientów i pracowników. Zatem, jak przygotować salon do kontroli sanepidu?
Pracownicy Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej to ludzie wykonujący swoje obowiązki, nie ma więc sensu podchodzić do nich negatywnie. Zadbaj więc o to, by kontrola Sanepiduw w Twoim salonie przebiegła w dobrej atmosferze i z uśmiechem, a zobaczysz, że wszystko pójdzie jak z płatka. I to jest pierwszy etap przygotowania do kontroli. A jakie są kolejne?
Jakie normy sanitarne powinien spełniać salon?
W zależności od tego, jaką działalność prowadzisz, różne będą wymagania sanepidu dla salonów. Skupimy się na podstawach, o których właściciele salonów często zapominają:
- Salon musi mieć sprawną i czystą wentylację. Przed kontrolą z sanepidu upewnij się, że te elementy w salonie działają. Pamiętaj, że muszą być obowiązkowo, cyklicznie czyszczene, konserwowane i odgrzybiane.
- W salonie powinny być wydzielone pomieszczenia spełniające konkretne (i tylko takie) funkcje: recepcja, poczekalnia, miejsce do prowadzenia zabiegów, pokój socjalny, miejsce na przechowywanie odzieży itd. Przed kontrolą upewnij się, że w tych pomieszczeniach panuje należyty porządek, a zaplecze kuchenne nie znajduje się w gabinecie.
- Łazienkę dla pracowników i klientów utrzymuj w czystości. Warto też prowadzić grafik sprzątania.
- Przestrzeń, w której prowadzone są zabiegi (gabinet, salon) musi być nienagannie czysta.
- Wszyscy pracownicy mają obowiązek przestrzegania procedur higieniczno-dezynfekcyjnych.
- Narzędzia kosmetyczne wielorazowego użytku muszą być nie tylko myte, ale również sterylizowane.
- Upewnij się, że przestrzegane są wszystkie inne przepisy sanitarno-epidemiologiczne, wynikające z przepisów prawa.
Co może sprawdzić kontroler Sanepidu?
Kontrola z Sanepidu musi być zapowiedziana (zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli). Standardowo, zdarza się raz w roku. Zdarzają się również niezapowiedziane kontrole salonów. Z tym, że taka ma miejsce, gdy zachodzi potencjalne zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne.
Podczas wizyty w salonie, Sanepid może sprawdzić:
- w jaki sposób segregowane i utylizowane są odpady,
- wszystkie elementy związane z wyposażeniem gabinetu,
- prawidłowość dezynfekcji i sterylizacji akcesoriów,
- stan urządzeń sanitarnych,
- poziom higieny w gabinecie.
Jeżeli zostaną stwierdzone błędy i uchybienia, właściciel salonu zobowiązany jest do szybkiego usunięcia niedociągnięć. Gdyby jednak nie zastosował się do wytycznych kontrolerów, wtedy przedsiębiorcy grożą surowe kary. Jeśli jednak pamiętasz o odpowiednim przygotowaniu salonu przed kontrolą i nie ignorujesz przepisów sanitarno-epidemiologicznych, nie masz się czego bać.